blog blog .

blog

otg چیست و چه کاربردی دارد

otg چیست

برای استفاده از کلیهٔ امکانات گوشی‌های موبایل ابزارهایی لازم است که گوشی‌های کوچک و هوشمند ما بتوانند امکانات را در اختیار ما بگذارند. یکی از ابزارهای کلیدی سیستم‌های رایانه‌ای که پل ارتباطی بین کاربر و سیستم هوشمند است usb است. Usb مخفف Universal Serial Bus به معنی (اتصال‌دهنده گذرگاه جهانی) است. این درگاه یا اتصال‌دهنده به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با سیستم خود تعامل داشته باشید. همگان امروزه با این درگاه آشنایی کامل دارند.

شما می‌توانید با usb وسایلی همچون فلش مموری‌ها، چاپگرها، موس و…را به سیستم خود اتصال دهید. حال امروزه با رشد قدرت گوشی‌های موبایل و حرکت ذهن افکار عمومی به این سمت که یک وسیله الکترونیک بتواند همهٔ نیازهای کاربر را فراهم کند، یک نقص برای گوشی‌های تلفن همراه است که نمی‌توانند از این درگاه استفاده کنند. شرکت‌های سازنده برای استفاده از این فناوری فراگیر یک نوع اتصال را پیش‌بینی کردند که otg نام دارد.

 

otg چیست؟
Otg مخفف چیست

Otg مخفف چیست ؟ Otg مخفف عبارت USB On-The-Go است، به معنی رابط پشتیبانی usb و با این قطعه الکترونیکی می‌توانید به گوشی اندرویدی خود درگاه usb اضافه کنید و از قابلیت‌های بی‌شمار usb استفاده نمایید. در همین ابتدای امر باید این نکته را خاطرنشان کرد که تنها گوشی‌های اندروید از otg پشتیبانی می‌کند و این یک قابلیت و برتری بالای این سیستم عامل است که البته سیستم‌عامل‌های دیگر تلفن‌های همراه هم دیریازود باید در مقابل این قابلیت تسلیم شوند.

گوشی‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض برای شارژ و انتقال داده از درگاه micro-USB یا USB-C بهره می‌برند که کار otg این است که با اتصال به درگاه گوشی شما به‌صورت مبدل عمل کرده و درگاه گوشی شما را به usb تبدیل می‌کند. فقط باید قبل از خرید انواع otg بدانید که درگاه گوشی شما micro-USB یا USB-C است؟

به‌وسیلهٔ انواع otg شما می‌توانید داده‌های موردنیاز خود را با سرعت و بدون مشکل به گوشی انتقال داده و یا برعکس از گوشی به فلش مموری خود انتقال بدهید. شما حتی می‌توانید با اتصال فلش به رابط otg خود از فلش به‌عنوان حافظه موقت گوشی خود استفاده و بهره ببرید طور مثال فیلم تماشا کنید. از سؤالات متداول کاربران این است که کابل otg چیست یا کابل usb otg چیست ؟ باید گفت که کابل otg همان آداپتور otg است که در برخی نمونه‌ها کابل نیز به آن متصل است تا بتوان راحت‌تر از آن استفاده کرد و اینکه دستگاه otg چیست نیز همین توضیح را خواهد داشت. در متن زیر سعی شده چند روش استفاده از این قطعه الکترونیکی برای شما بازگو شود تا راحت‌تر بتوانید از قابلیت‌های گوشی‌های اندرویدی خود استفاده نمایید.

در ابتدا باید بدانید که گوشی هوشمند شما از این قابلیت (otg-usb on the go) پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ چون باید این نکته را بدانید همهٔ گوشی‌های تلفن همراه از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. کدام گوشی‌ ها قابلیت OTG دارند؟ برای این امر چند راه‌حل وجود دارد. اولین و ساده‌ترین راه بررسی جعبهٔ گوشی یا وب‌سایت سازنده و برند گوشی است که در بخش مشخصات لوگوی usb otg یا در منوی مشخصات هر گوشی این قابلیت ذکر می‌شود که شما در هنگام خرید بدانید قابلیت‌های گوشی شما چیست.

راه دیگر پیداکردن تنظیمات otg در منوی تنظیمات خود گوشی است که برخی از سازندگان از شما می‌خواهند آن را به‌صورت دستی با مسیر Settings > Additional Settings > OTG فعال کنید. بسیاری از نرم‌افزارهای اندرویدی مانند otg checker این بررسی را برای شما انجام می‌دهند و برای شما این قابلیت را فعال می‌کنند تا شما بتوانید قبل از خرید این قطعه مطمئن باشید گوشی شما این قابلیت را دارد.

در مرحله بعد باید بدانید که درگاه گوشی شما چیست و otg مناسب گوشی خود را تهیه نمایید. فلش مموری otg چیست ؟امروزه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده فلش مموری با طراحی فلش‌هایی با دو دانگل یا درگاه (usb و یک micro-USB یا USB-C)، کاربران خود را از تهیهٔ otg جداگانه بی‌نیاز کرده‌اند که البته اگر از otg استفاده‌ای غیر از اتصال فلش مموری دارید باید otg جداگانه تهیه نمایید.

 

کاربردهای otg و عملکرد otg چیست ؟
۱- اتصال فلش و هارد اکسترنال به گوشی
کابل otg چیست

بیشترین استفاده از otg مربوط به اتصال فلش مموری‌ها و هاردهای اکسترنال است. شما با اتصال فلش یا هارد خود در عرض چند ثانیه می‌توانید به داده‌های درون فلش یا هارد خود دسترسی داشته باشید. البته قابل‌توجه است که بسیاری از هاردهای اکسترنال که برای استفاده نیاز به گرفتن برق از گوشی دارند را نمی‌توان به‌وسیلهٔ otg به گوشی متصل کرد اما هاردهای اکسترنال که منبع تغذیه برق را خود تأمین می‌کنند به‌راحتی قابل اتصال هستند. برای اتصال فلش مموری و هارد باید فرمت این درایوها به‌صورت FAT32 یا exFAT باشد که بدون مشکل گوشی شما این درایوها را پشتیبانی کند.

۲- اتصال کنترلرهای بازی‌های ویدئویی
کدام گوشی ها قابلیت OTG دارند؟

از قابلیت‌های جذابی که دانگل otg به کاربران می‌دهد اتصال کنترلرها یا همان دسته‌های بازی‌های کامپیوتری است. اندرویدهای جدید و بروز به‌صورت پیش‌فرض از کنترلر Xbox One پشتیبانی می‌کند و مشکلی برای این اتصال نیست اما برای کنترلرهای قدیمی‌تر مثلاً کنترلر xbox 360 شما نیاز به otg دارید. برای اتصال کنترلرهای ps نیز شما باید دستگاه اندرویدی خود را به‌اصطلاح root کرده باشید تا بتوانید با استفاده از otg این کنترلرها هم به گوشی هوشمند خود متصل کنید.

 

۳- اتصال موس و کیبورد به گوشی هوشمند
انواع otg

قابلیت دیگر مبدل‌های otg که بسیاری از کاربران از آن اطلاع ندارند اتصال موس و کیبورد به گوشی‌های هوشمند است. قطعاً در آینده از این قابلیت بسیار خواهید شنید و با این قابلیت است که گوشی‌های هوشمند سیستم‌های رایانه‌ای را در خطر فراموشی قرار داده‌اند. تنها ایراد این قابلیت این است که شما با اتصال otg تنها یک درگاه usb در اختیار دارید و متأسفانه قطعه‌ای به نام هاب otg نداریم پس بهتر است برای حل این مشکل از مجموعهٔ موس و کیبورد به‌صورت بی‌سیم استفاده کنید.

۴- اتصال چاپگر و چاپ مستقیم از گوشی
فلش مموری otg چیست

از دیگر امکاناتی که اتصال otg به شما می‌دهد امکان اتصال دستگاه‌های چاپگر است که در وقت و انرژی کاربران بسیار صرفه‌جویی می‌کند. دیگر لازم نیست فایل موردنظر را به سیستم رایانه خود انتقال داده و سپس آن را چاپ کنید شما می‌توانید با اتصال چاپگرهایی که با USB استاندارد plug-and-play تولید می‌شوند به‌راحتی عکس یا متن موردنظر خود را به‌وسیله otg به چاپگر انتقال داده و پرینت بگیرید. فقط توجه به این نکته ضروری است که اگر می‌خواهید عکس‌ و متن را چاپ کنید، باید از حالت‌های PTP یا MTP برای اتصال USB استفاده کنید. 

5- اتصال دوربین DSLR به گوشی
دستگاه otg چیست

این قابلیت بسیار موردتوجه عکاسان است. شما می‌توانید گوشی اندرویدی خود را به‌وسیله otg به دوربین dslr متصل کنید و آن را به یک صفحه‌نمایش زنده و غول‌پیکر تبدیل کنید. دوربین‌های dslr دوربین‌های تک لنزی و پیشرفته دیجیتال هستند.

برنامه‌های متعدد و زیادی در پلی‌استور برای کنترل دوربین‌های dslr وجود دارد که با نصب آنها و اتصال دوربین به گوشی با دانگل otg به‌راحتی می‌توانید دوربین را کنترل کنید البته توجه نمایید که بررسی لیست دوربین‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند مهم است.

با اتصال کابل یا دانگل otg بسیاری از قابلیت‌ها و کاربردهای درگاه usb به شما ارائه می‌شود که می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را به طور مثال اتصال برخی ابزارهای موسیقی، میکروفون‌ها، و… برطرف کند که چند کاربرد از مهم‌ترین این دنیای جدید برای شما بازگو شد.

 

سوالات متداول
انواع otg و تفاوت‌های آن‌ها چیست؟
Otgها در انواع و گونه‌های مختلفی از قبیل کابلی، آهنی و…تولید می‌شوند که از نظر کارایی تفاوت چندانی ندارند و فقط از لحاظ کارایی و سهولت است که کاربر می‌تواند otg مناسب خود را انتخاب کند. مثلاً سؤال می‌شود که فلش مموری otg چیست ؟ که همان‌طور که در متن ذکر شد برخی شرکت‌های سازنده فلش مموری تولید می‌کنند که otg نیز همراه خود دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۴۷:۱۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)